Topstukkenlezing: zwaard van Ommerschans
door conservator collectie Nederland prehistorie Luc Amkreutz

Twee keer per maand houdt een conservator van het Rijksmuseum van Oudheden een livestream-lezing over een van de topstukken uit de collectie. Op deze zondagmiddag vertelt Luc Amkreutz, conservator Prehistorie, over het zwaard van Ommerschans, een van de iconen van de Nederlandse archeologie.

Het zwaard van Ommerschans
Het zwaard van Ommerschans kon in 2017 aan de Rijkscollectie worden toegevoegd. Het is met recht een van de topstukken uit onze prehistorie en voor de bronstijd van Europese allure. Het pronkzwaard is groot, zwaar en mooi, en lijkt nooit bedoeld te zijn om mee te vechten. Bovendien is het een van een selecte groep van zes vergelijkbare voorwerpen. In deze lezing neemt Luc Amkreutz u mee op reis naar de bronstijd. De bijzondere rol en levensgeschiedenis van het zwaard en de andere vondsten die er in 1896 bij gevonden werden komt daarbij ter sprake, evenals het bijzondere ontdekkingsverhaal. Luc Amkreutz vertelt waarom dit zo een uitzonderlijke vondst is en wat het ons over de gemeenschappen in de bronstijd kan zeggen.