Topstukkenlezing: tempel van Taffeh
door conservator Egypte Daniel Soliman

Twee keer per maand houdt een conservator van het Rijksmuseum van Oudheden een livestream-lezing over een van de topstukken uit de collectie. Op deze zondagmiddag vertelt Daniel Soliman, conservator Egypte, over de tempel van Taffeh.

De tempel van Taffeh: een bijzonder gebouw door de eeuwen heen
De tempel in de grote hal van het RMO werd in de eerste eeuw na Chr. gebouwd in Taphis, een stad in het diepe zuiden van Egypte. Twee millennia later schonk de Egyptische overheid de tempel aan het Nederlandse volk. Deze lezing gaat over de lange geschiedenis van de tempel en de verschillende manieren waarop het gebouw door de eeuwen een bijzondere plek is geweest. Het verhaal van de tempel neemt ons zo mee op een reis door de tijd, van de Romeinse periode, de laatantieke periode, de middeleeuwen, de tweede helft van de vorige eeuw en de dag van vandaag.