De Stadhoudersvaas (AMM1) uit de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden

Topstukkenlezing: de Stadhoudersvaas
door conservator Klassieke wereld Ruurd Halbertsma

Twee keer per maand houdt een conservator van het Rijksmuseum van Oudheden een livestream-lezing over een van de topstukken uit de collectie. Op deze zondagmiddag vertelt Ruurd Halbertsma (conservator collectie Klassieke wereld) over een intrigerende Griekse vaas met een geframede voorstelling van twee strijdende helden: Achilles en Memnon. Via de chat kunt u vragen stellen, die na afloop van de lezing worden beantwoord.

Hoe frame je een koning?
Uit het bezit van Stadhouder Willem V stamt een Griekse vaas met een intrigerende voorstelling. Twee helden, de Griek Achilles en de Ethiopische koning Memnon,  strijden op leven en dood met elkaar voor de muren van Troje. Hun lot wordt in de hemel beslist door het wegen van hun zielen. Deze zondaglezing behandelt de strijd tussen de twee helden. We zullen zien dat de vaasschilder vooringenomen was en koning Memnon heeft geframed op een niet mis te verstane manier.