Topstukkenlezing: Sarcofaag van Simpelveld
conservator Nederland in de Romeinse tijd Jasper de Bruin

Twee keer per maand houdt een conservator van het Rijksmuseum van Oudheden een livestream-lezing over een van de topstukken uit de collectie. Op deze zondagmiddag vertelt Jasper de Bruin, conservator collectie Nederland in de Romeinse tijd, over de sarcofaag van Simpelveld. Hij vertelt over de ontdekking in 1930, de afbeeldingen aan de binnenzijde, en de objecten die in en rond de stenen kist begraven lagen.

Sarcofaag uit Romeins Zuid-Limburg
De sarcofaag van Simpelveld is een van de absolute topstukken van het Rijksmuseum van Oudheden. Het beeldhouwwerk aan de binnenkant maakt het tot een uniek overblijfsel uit de Romeinse tijd. In deze topstukkenlezing vertelt Jasper de Bruin uitgebreid over deze bijzondere stenen grafkist uit de derde eeuw na Chr. Hij kijkt daarbij naar de ontdekking in 1930, de afbeeldingen aan de binnenzijde, en de objecten die in en rond de kist begraven lagen. Ook gaat hij in op de betekenis van dit rijke graf in de context van de villawereld van Romeins Zuid-Limburg.