Topstukkenlezing: Grafkapel van Paätenemheb

door conservator Egypte Lara Weiss

Twee keer per maand houdt een conservator van het Rijksmuseum van Oudheden een livestream-lezing over een van de topstukken uit de collectie. Op deze zondagmiddag vertelt Lara Weiss, conservator Egypte, over de Grafkapel van Paätenemheb. Via de chat kunt u vragen stellen, die na afloop van de lezing worden beantwoord.

Paätenemheb
Paätenemheb was koninklijke schenker aan het hof van Toetanchamon, rond 1300 v.Chr. Zijn grafkapel stond ooit boven zijn ondergrondse grafkamers in Sakkara. Ingehuurde priesters, vrienden, collega’s en natuurlijk zijn familie hem konden hem hier offers brengen en hem herdenken. De ruimte in zijn kapel is vrij krap. Daarom komt dit monument bijna nooit aan bod bij rondleidingen. Een groep zou immers veel te dicht op elkaar moeten staan, geen optie zeker niet in tijden van COVID19. Deze lezing biedt dan ook een unieke kans met conservator Lara Weiss naar de mooie details in Paätenemhebs kapel te kijken: niet alleen naar de beroemde harpspeler, maar ook naar heel veel andere details. Wat is er allemaal afgebeeld en waarom?