Topstukkenlezing: Fibula van Dorestad
door
conservator Middeleeuwen Annemarieke Willemsen

Twee keer per maand houdt een conservator van het Rijksmuseum van Oudheden een livestream-lezing over een van de topstukken uit de collectie. Op deze zondagmiddag vertelt Annemarieke Willemsen, conservator collectie Middeleeuwen, over de fibula van Dorestad, een van de beroemdste vondsten uit de Nederlandse archeologie. Het is een grote gouden broche uit ca. 800 na Chr. en werd in 1969 gevonden in Wijk bij Duurstede.

Karolingische kunst
De fibula van Dorestad is een van de absolute topstukken uit de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden. Deze ronde schijf van goud met edelstenen, email en parels dateert uit de tijd van Karel de Grote, rond 800 na Chr. In de afgelopen vijftien jaar is de beroemde fibula opnieuw onderzocht, waarbij het inlegwerk is geanalyseerd. Daarbij is ook duidelijk geworden dat de fibula twee levens heeft gehad: een als broche, door een christelijke vrouw gedragen, en een als versiering van bijvoorbeeld een boekband. Na twee generaties is de fibula terecht gekomen in een waterput op een opvallend erf in Dorestad.