Topstukkenlezing: de vermaningen van Ipoewer
conservator Egypte Lara Weiss

Twee keer per maand houdt een conservator van het Rijksmuseum van Oudheden een livestream-lezing over een van de topstukken uit de collectie. Op deze zondagmiddag vertelt Lara Weiss, conservator Egypte, over de vermaningen van Ipoewer.

Het beroemdste Egyptische handschrift van Leiden
In deze lezing vertelt conservator Lara Weiss over de ‘vermaningen’ van Ipoewer, het beroemdste Egyptische handschrift uit de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden. Ze gaat dieper in op de mogelijke archeologische herkomst, de inhoud en de verschillende duidingen van de tekst uit het Nieuwe Rijk (ca. 1307-1196 v.Chr.).

Het handschrift van Ipoewer beschrijft de teloorgang van “de goeie ouwe tijd”, en de sociale ellende en burgeroorlog die daaruit voortvloeide. Wat deze tekst bijzonder maakt, is dat er maar één enkel manuscript van bekend is: het is een absoluut uniek collectiestuk. Er zijn verder dus geen kopieën van bekend, al waren die er waarschijnlijk ooit wel. Ook inhoudelijk zijn de vermaningen zeer interessant. Het behoort tot de objecten waarover het museum de meeste publieksvragen krijgt. Vooral op internet zijn de meest uiteenlopende theorieën over deze tekst in omloop. Sommigen beweren bijvoorbeeld dat het een ooggetuigenbericht van de Bijbelse exodus zou zijn.