Topstukkenlezing: de camee van Constantijn
door conservator Klassieke wereld Ruurd Halbertsma

Twee keer per maand houdt een conservator van het Rijksmuseum van Oudheden een livestream-lezing over een van de topstukken uit de collectie. Op deze zondagmiddag vertelt Ruurd Halbertsma, conservator collectie Klassieke wereld, over de grote camee van de Romeinse keizer Constantijn. De Senaat en het Volk van Rome schonk hem deze versierde steen na zijn overwinning op de usurpator Maxentius in 312 v.Chr. Het is alleen de vraag of de nieuwe keizer wel zo tevreden was met dit soort geschenken, vanwege de propagandistische inhoud.

Een cadeau voor de keizer
Een steen met gekleurde lagen die in reliëf is bewerkt, wordt een camee genoemd. Uit de Romeinse oudheid zijn drie cameeën bewaard gebleven van uitzonderlijke afmetingen. Ze stammen uit keizerlijk bezit en verheerlijken de dynastie van de machthebbers. Een van die topstukken bevindt zich in de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden. De Senaat en het Volk van Rome schonk keizer Constantijn deze Gemma Constantiniana na zijn overwinning op de usurpator Maxentius in 312 v.Chr. Ruurd Halbertsma vertelt in zijn lezing over deze overwinning en de verschillende eerbewijzen die Constantijn toen ten deel vielen, zoals de triomfboog naast het Colosseum die nog steeds bestaat. Het is de vraag of de nieuwe keizer wel zo tevreden was met deze geschenken met een grote propagandistische inhoud.