Het kalkstenen reliëf van de Assyrische koning Tiglath-pileser III (745-727 v.Chr.)

Topstukkenlezing: Assyrisch reliëf
door conservator Nabije Oosten David Kertai

Twee keer per maand houdt een conservator van het Rijksmuseum van Oudheden een livestream-lezing over een van de topstukken uit de collectie. Op deze zondagmiddag vertelt David Kertai, conservator collectie oude Nabije Oosten, over het reliëf van de Assyrische koning Tiglath-pileser III. Via de chat kunt u vragen stellen, die na afloop van de lezing worden beantwoord.

Een eenzame Assyrische koning
Op dit reliëf ziet u de Assyrische koning Tiglath-pileser III op zijn troon zitten. Oorspronkelijk was hij het middelpunt van een veel grotere scène. In deze topstukkenlezing zal David Kertai de koning terugplaatsen in zijn oorspronkelijke context. U krijgt zodoende een inkijkje in het Assyrische rijk, tijdens de periode dat het uitgroeide tot het eerste wereldrijk dat de mensheid heeft gekend. Het Rijksmuseum van Oudheden kocht dit reliëf in 1934 op een Londense veiling van de familie Mocatta, die het had gekregen van de oorspronkelijke opgraver Henri Austen Layard.