RoMeO-lezing : Tempels van Malta.
Een kennismaking met een wonderbaarlijke prehistorische eilandcultuur (3600 - 2500 v.Chr.)

door conservator collectie Prehistorie Luc Amkreutz
De grote stenen tempels van Malta zijn de oudste vrijstaande bouwwerken ter wereld - duizend jaar ouder dan de grote piramides van Egypte. Deze tempels, Malta’s enorme ondergrondse graftombes en de archeologische vondsten die daar zijn gedaan, waaronder opmerkelijke abstracte corpulente mensfiguren, zijn de stille getuigen van de grootse prestaties waartoe de prehistorische bewoners van het eiland in staat waren. Hun rituelen, religie, technische kennis en het abrupte einde van deze ‘Tempelcultuur’ zijn nog altijd omgeven door een zweem van mysterie. In deze presentatie wordt een blik geworpen op de opkomst en ondergang van deze fascinerende beschaving en getracht een aantal vragen te beantwoorden.

De RoMeO-lezingen van het Rijksmuseum van Oudheden zijn voorlopig uitsluitend online te volgen via livestreams.