Archeologie langs het spoor | foto © Erfgoed Delft, archeologie (Gemeente Delft)

RoMeO-lezing: Speuren onder het spoor
door Steven Jongma

Stadsarcheoloog van Delft Steven Jongma houdt een livestream-lezing over het archeologisch onderzoek dat werd uitgevoerd ter voorbereiding van grootschalige spoorvernieuwingen  in Delft. De lezing wordt gehouden in het kader van de tentoonstelling 'Retourtje Verleden' in het Rijksmuseum van Oudheden (te zien vanaf 20 januari t/m 22 augustus 2021)

De aanleg van een spoortunnel op de grens van de historische Delftse binnenstad was de aanleiding voor een langdurig en grootschalig archeologisch onderzoek. Hierbij werden de resten gevonden van ruim 800 jaar bewoningsgeschiedenis. Het gaf nieuwe inzichten in de ontwikkeling van de stadsverdediging en leverde vele bijzondere en unieke objecten op. Van de oudste telescoop van Nederland tot de kegelballen van een sociëteit: de vondsten vertellen het verhaal van de stad in zijn volle breedte. Tijdens deze lezing neemt Steven Jongma u mee in het spoortunnelproject en geeft inzicht in de mooiste en belangrijkste resultaten.

De RoMeO-lezingen van het Rijksmuseum van Oudheden zijn voorlopig uitsluitend online te volgen via livestreams.