Je kunt je niet meer inschrijven voor dit webinar

RoMeO-lezing - Papyrus, leer en perkament​

door Eliza Jacobi

RMO-restaurator Eliza Jacobi houdt een livestream-lezing over de restauratie van een zesde-eeuws Egyptisch boek uit de museumcollectie. Ze vertelt over de resultaten van het onderzoek, toont de verschillende stappen van het restauratieproces en laat zien waarom deze codex zo bijzonder is.

Een zesde-eeuwse codex uit de museumcollectie
In de collectie van het Het Rijksmuseum van Oudheden bevindt zich een complete codex met papyrus bladen uit de zesde eeuw na Chr. Een codex is een gebonden boek uit de late oudheid, ter onderscheid van de papyrusrollen die meestal werden gebruikt. Deze codex is afkomstig uit Egypte en de tekst is geschreven in het koptische schrift. Er staan verschillende magische teksten in.

Resultaten van onderzoek en restauratie
Restaurator Eliza Jacobi heeft in de afgelopen maanden het boek gerestaureerd en materiaal-technisch onderzoek gedaan. In de lezing deelt ze de resultaten van het onderzoek en toont ze de verschillende stappen van het restauratieproces. Daarna laat ze zien waarom de codex zo bijzonder is, en hoe dit exemplaar past in het verhaal van de ontstaansgeschiedenis van het boek, een schriftdrager die we nog steeds gebruiken.
Schrijf u bovenaan in om de lezing te kunnen bekijken. U ontvangt een bevestiging van uw registratie per e-mail.

De RoMeO-lezingen van het Rijksmuseum van Oudheden zijn voorlopig uitsluitend online te volgen via livestreams.
U hoeft geen extra programma’s te downloaden of te installeren op uw computer. Na aanmelding ontvangt u een link, waarmee u via de browser op uw pc, laptop, tablet of smartphone de activiteit kunt volgen. De livestream is vanaf vijf minuten voor aanvang online.

Kijk voor alle online activiteiten van het Rijksmuseum van Oudheden op onze website

Deel deze lezing