Twee van de tempels bij de Zuid-Italiaanse stad Paestum | foto: Servaes Nijens

RoMeO-lezing: Paestum - Stad van godinnen
Door Ruurd Halbertsma

Ruurd Halbertsma, conservator collectie Klassieke wereld van het Rijksmuseum van Oudheden, vertelt in deze lezing over de bewogen geschiedenis van de stad Paestum, in het zuiden van Italië. Hij doet dat aan de hand van topstukken in de nieuwe tentoonstelling
 Paestum – Stad van godinnen. Hij vertelt over voorwerpen die uit de collecties van drie buitenlandse musea komen: het archeologisch park van Paestum, het Louvre en de Antikensammlung in Berlijn. Sommige objecten werden zelfs nooit eerder uitgeleend aan een ander museum.

Heiligdommen voor drie godinnen
Het verhaal over Paestum neemt u mee terug naar het jaar 600 v.Chr. In die tijd werd ten zuiden van Napels een Griekse stad gesticht, de plaats waar nu de best bewaarde tempels uit de oudheid staan. Deze heiligdommen waren gewijd aan drie godinnen: Hera, de echtgenote van oppergod Zeus, Athena, de godin van de wijsheid, en Aphrodite, de godin van de liefde.

Lucaniërs en Romeinen
De stad Paestum, die aanvankelijk Poseidonia heette, kende in de 4e eeuw v.Chr. een Lucaans-Griekse mengcultuur. De Lucaniërs vormden een inheemse bevolkingsgroep, die zich assimileerde aan de Griekse migranten. In de 3e eeuw v.Chr. namen de Romeinen de macht in de stad over en veranderden de naam in Paestum.