​​​​​​​RoMeO-lezing : Nieuws van de Leids-Turijnse opgravingen in Sakkara
door Lara Weiss

Lara Weiss, conservator collectie Egypte en Nubië, vertelt over het jaarlijkse opgravingsproject van het Rijksmuseum van Oudheden en het Muzeao Egizio uit Turijn in de oud-Egyptische begraafplaats nabij Sakkara. In haar lezing geeft ze het laatste opgravingsnieuws dat heet van de naald is: zij is dan net teruggekeerd van de campagne die van 19 februari tot 24 maart 2023 loopt.

Nieuws van de Leids-Turijnse opgravingen in Sakkara
Het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden graaft al bijna vijftig jaar in Sakkara, een van de begraafplaatsen van de oud-Egyptische stad Memphis, ongeveer dertig kilometer ten zuiden van Caïro. Sinds 2015 gebeurt dit in samenwerking met het Museo Egizio in Turijn. Tijdens de opgravingscampagnes van 2022 en 2023 was het hoofddoel om een eerder gedeeltelijk opgegraven graftombe uit het Nieuwe Rijk verder te onderzoeken.

Heet van de naald
De ingang van het grafmonument werd in 2018 ontdekt en in 2019 werd een deel van de zuidoostelijke hoek van de open binnenplaats blootgelegd. Het graf bleef in eerste instantie anoniem, aangezien er destijds geen reliëfs of beschreven objecten werden gevonden. Na een onderbreking van bijna drie jaar vanwege de corona-reisbeperkingen, ontdekte het team in het najaar van 2022 eindelijk de naam van de grafeigenaar: Panehsy. In haar lezing brengt Lara Weiss het laatste opgravingsnieuws dat heet van de naald is, want ze is dan net teruggekeerd van de campagne die van 19 februari tot 24 maart 2023 loopt.