Werk in uitvoering in Hazerswoude

​​​​​​​RoMeO-lezing: Hazerswoude, ontbrekende schakel in de limes?
door Jasper de Bruin

Jasper de Bruin (RMO-conservator collectie Nederland in de Romeinse tijd) houdt een lezing over de recente vondst van een Romeins militair steunpunt bij Hazerswoude (Zuid-Holland). Dat gebeurde op een plek waar archeologen dat niet hadden verwacht, namelijk precies tussen de Romeinse limes-forten van Leiden en Alphen aan den Rijn in.

Een onverwachte vondst
In oktober en november 2021 was het Rijksmuseum van Oudheden betrokken bij een opgraving in Hazerswoude (Zuid-Holland). Hier werden vondsten gedaan die wezen op de aanwezigheid van een Romeins militair steunpunt. Dat gebeurde op een plek waar archeologen dat niet hadden verwacht, namelijk precies tussen de Romeinse limes-forten van Leiden en Alphen aan den Rijn in. In deze lezing vertelt Jasper de Bruin over het belang van deze vindplaats. Ter vergelijking kijkt hij naar andere, vergelijkbare vindplaatsen langs de limes, de grens van het Romeinse Rijk, die tweeduizend jaar gelden langs de Rijn liep.