Restaurator Renske Dooijes aan het werk met de sarcofaag van Simpelveld.

RoMeO-lezing: de sarcofaag van Simpelveld
door Renske Dooijes, Nikè Haverkamp en Jasper de Bruin

Sinds september 2020 werken RMO-restauratoren Renske Dooijes en Nikè Haverkamp aan de restauratie van de Romeinse sarcofaag van Simpelveld. Het grootscheepse onderzoek en herstel van de stenen grafkist vindt plaats in een van de museumzalen van de vaste tentoonstelling Nederland in de Romeinse tijdIn deze lezing vertellen zij, samen met conservator Nederland in de Romeinse tijd Jasper de Bruin, over hun resultaten.

De Sarcofaag van Simpelveld
In de Romeinse tijd wordt in Limburg op grote schaal graan verbouwd, vooral voor het Romeinse leger en de Romeinse steden in de omgeving. De welvaart die hiermee wordt verkregen vertaalt zich in de bouw van monumentale landhuizen, die Romeinse villa’s worden genoemd. De villa eigenaren bezitten vaak meerdere van dit soort huizen en in veel gevallen bekleden ze ook belangrijke functies in de Romeinse steden. De villa’s staan op strak ingerichte boerenerven, waarop zich meerdere gebouwen bevinden. Buiten de erven bevinden zich imposante grafmonumenten, waar de villa-eigenaren met allerlei pracht en praal worden bijgezet. De sarcofaag van Simpelveld is daar een treffend voorbeeld van.

Herstel van Romeinse grafkist
De sarcofaag is in 1930 in het Limburgse dorp Simpelveld opgegraven en in hetzelfde jaar door het museum aangekocht met behulp van een lening van Vereniging Rembrandt. Omdat de sarcofaag bij de ontdekking al in meerdere fragmenten was gebroken is het object de afgelopen 90 jaar meerdere malen gerestaureerd. Ook zijn er verschillende gipsafgietsels van het object gemaakt die over de hele wereld zijn verspreid en heeft het topstuk op meerdere locaties in het museum gestaan: van de begane grond tot de huidige standplaats op de tweede verdieping.

Verder onderzoek
Het oude onderstel van de sarcofaag geeft niet meer voldoende steun, waardoor tijdens verplaatsingen te veel frictie en trillingen ontstaan. Om de sarcofaag veilig te kunnen verplaatsen en goed inzicht te krijgen in de conditie van het object, wordt het object opnieuw gerestaureerd en krijgt het een nieuw onderstel. Het huidige grootscheepse onderzoek en herstel van de stenen grafkist vindt plaats in een van de museumzalen van de vaste tentoonstelling Nederland in de Romeinse tijd, tot circa eind juni 2021. Dit onderzoeksproject voor het oog van de museumbezoekers wordt uitgevoerd met steun van de Vereniging Rembrandt en de Turing Foundation, binnen het initiatief De kracht van onze Nederlandse collecties.

Op 9 februari aanstaande vertellen conservator Jasper de Bruin en restauratoren Renske Dooijes en Nikè Haverkamp over het Romeinse villagebied en de levensloop van de sarcofaag van Simpelveld.

De RoMeO-lezingen van het Rijksmuseum van Oudheden zijn voorlopig uitsluitend online te volgen via livestreams.