De bouw van een weg langs de Romeinse limes (tekening: Kelvin Wilson)

RoMeO-lezing : De limes
door Jasper de Bruin

RMO-conservator Jasper de Bruin vertelt in een livestream-lezing over de limes, de tweeduizend jaar oude Romeinse grens die door heel Europa loopt. Delen daarvan staan al op de Unesco Werelderfgoedlijst, maar het Nederlandse deel nog niet. In deze lezing licht Jasper de Bruin toe waarom ook dit deel van de limes het verdient om op die lijst te staan.

De limes: van Romeinse grens naar Unesco Werelderfgoed
Bijna tweeduizend jaar geleden bouwden de Romeinen een keten van Romeinse versterkingen langs de Rijn in Nederland. Die maakte onderdeel uit van de Romeinse grens in Europa, tegenwoordig aangeduid als de limes. Maar wat weten we er eigenlijk van? Hoe zag die limes eruit en hoe ontwikkelde deze zich? De Europese limes wordt internationaal erkend als een belangrijk stuk erfgoed en dat is de reden dat enkele delen ervan op de Unesco Werelderfgoedlijst staan. In deze lezing licht Jasper de Bruin toe waarom het verdiend is dat ook het Nederlandse deel van de limes nu op die lijst staat.

Nederlandse limes ook Werelderfgoed
Het Werelderfgoedcomité van UNESCO heeft op dinsdag 27 juli 2021 de Neder-Germaanse limes de status van Werelderfgoed toegekend. De Neder-Germaanse limes loopt in Nederland langs de Rijn, van Lobith tot aan Katwijk. Samen met het Duitse gedeelte, dat nu ook op de Werelderfgoedlijst staat, vormde het tweeduizend jaar geleden de buitengrens van de Romeinse provincie Neder-Germanië.

De RoMeO-lezingen van het Rijksmuseum van Oudheden zijn voorlopig uitsluitend online te volgen via livestreams.