RoMeO-lezing - Culturele verweving

door Daniel Soliman

Daniel Soliman, conservator collectie Egypte van het Rijksmuseum van Oudheden, houdt een livestream-lezing over Egyptische weefkunst en de samensmelting van Egyptische, hellenistische en christelijke motieven in de decoraties van het textielHij geeft de lezing in het kader van de tentoonstelling Textiel uit Egypte.

Rode draad door de geschiedenis
De Egyptische weefkunst is een van de oudste ter wereld. Bovendien staat oud-Egyptisch textiel bekend om zijn hoge kwaliteit. In Textiel uit Egypte ziet u weefsels uit het eerste millennium na Chr. De tentoonstelling laat zien hoe textiel werd geproduceerd en hoe het werd gebruikt in het dagelijks leven.

Culturele verweving
Opvallend is de versmelting van Egyptische, hellenistische en christelijke motieven in de decoratie van het textiel. Die culturele verweving is vooral te zien in de weefsels die tussen de derde en de zesde eeuw na Chr. werden gemaakt – de Romeinse en laat-antieke periode. Dit textiel is met name gevonden in graven en soms in huizen. De vondsten geven een fantastisch beeld van hoe Egyptische gebruiken als (pseudo)mummificatie en bescherming door amuletten standhielden in een tijd waarin veel Egyptenaren in naam christelijk waren.

De RoMeO-lezingen van het Rijksmuseum van Oudheden zijn voorlopig uitsluitend online te volgen via livestreams.
U hoeft geen extra programma’s te downloaden of te installeren op uw computer. Na aanmelding ontvangt u een link, waarmee u via de browser op uw pc, laptop, tablet of smartphone de activiteit kunt volgen. De livestream is vanaf een kwartier voor aanvang online.