RoMeO-lezing : De monsters in het museum: gevaarlijke wezens in het oude Nabije Oosten

door David Kertai

RMO-conservator David Kertai houdt een livestream-lezing over gevaarlijke wezens en monsters in het oude Nabije Oosten. Hij vertelt over de wijze waarop Mesopotamiërs zich het gevaar voorstelden en hoe ze daarmee omgingen. U maakt kennis met de wezens die volgens hen chaos veroorzaakten in de wereld van mensen, of juist hielpen de orde te handhaven.

Gevaarlijke wezens in het oude Nabije Oosten
De wereld is vol met gevaren die zich plotseling en zonder waarschuwing kunnen manifesteren. In deze lezing kijkt David Kertai naar de manieren waarop Mesopotamiërs zich gevaar voorstelden en de pogingen die ze deden om het te voorkomen, of onschadelijk te maken. Aan de hand van objecten in de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden maakt u kennis met de wezens en monsters die in de wereld van de mensen rondstruinden.

Lamashtu, Ugallu en Apkallu
Gevaarlijke wezens waren bijvoorbeeld Lamashtu (de verongelijkte godin en veroorzaker van kindersterfte), Ugallu (de agressieve beschermer van mensen) en Apkallu (de beschermende wijze van voor de zondvloed). Deze wezens veroorzaakten chaos of hielpen juist mee om de orde te handhaven. Maar ze waren geen van allen inherent goed of slecht. Ze gedroegen zich al naar gelang hun aard, gemoedstoestand en interesses op manieren die het verschil konden maken tussen wat een mooie dag kon worden, of juist je laatste dag…

De RoMeO-lezingen van het Rijksmuseum van Oudheden zijn voorlopig uitsluitend online te volgen via livestreams.