RoMeO-lezing:  Amon kampeert niet op het strand

Dinsdag 8 november, 20:00
Lezing door Huub Pragt: Amon kampeert niet op het strand
Het reisverslag van de Thebaanse hoge ambtenaar Wenamon is opgesteld aan het begin van de 21ste dynastie. Het markeert het begin van de Derde Tussenperiode, een tijd waarin het Egyptische rijk werd verdeeld in twee machtsgebieden. Wenamon werd vanuit het zuidelijke Thebe op een speciale missie naar Byblos gestuurd. Hij ontving de opdracht van zijn superieur Herihor, die op dat moment heerste over Opper-Egypte. De grote houten bark in de tempel van Amon-Ra te Karnak was nodig aan vernieuwing toe, zo werd verteld aan Wenamon. Het doel van zijn handelsmissie was om stammen van zilversparren te verwerven in de Libanon.

Het reisverslag staat bekend om de vele tegenslagen die Wenamon tijdens zijn tocht heeft moeten verwerken. Bij zijn vertrek weet Wenamon dat hij niet succesvol zal kunnen zijn in zijn missie als hij niet ook de toestemming van de heerser over Neder-Egypte krijgt. Als hij in Tanis aankomt, laat de heerser in de Delta hem niet zomaar vertrekken. Na een vertraging van acht en een halve maand vaart Wenamon eindelijk uit de haven van Tanis in de richting van de Middellandse Zee. Ook de reis langs de Middellandse Zeekust verloopt niet zoals gepland. Als Wenamon voor het eerst zijn vrachtschip aanmeert bij de kustplaats Dor, wordt hij beroofd door een van zijn bemanningsleden. Wenamon houdt de plaatselijke bestuurder van Dor verantwoordelijk voor deze situatie en dwingt hem de dief op te sporen.

Papyrus
De acht regels in de papyrus die de vervolgsituatie beschrijven zijn cruciaal voor een goed begrip van het verdere verloop van de reis. Helaas zitten er in dit gedeelte van de tekst enkele lacunes. De vertaling van de tekst die op dit fragmentarische gedeelte volgt, maakt echter duidelijk dat Wenamon inmiddels bij Byblos is aangekomen. Uit de tekst blijkt ook dat Wenamon niet erg welkom is bij de lokale heerser van Byblos. Over één punt zijn alle Egyptologen het met elkaar eens; Wenamon is nu ook zijn schip kwijtgeraakt en kampeert met het cultusbeeld van Amon aan zijn zijde in een tent op het strand van Byblos. Uit de tekst kunnen we echter ook concluderen dat Wenamon vindt dat hij zojuist een belangrijk succes heeft behaald. In overeenstemming met de gangbare vertaling staat er:
Ik vierde mijn succes in mijn tent op het strand van de haven van Byblos. Ik [….] van Amon-van-de-Weg en ik heb zijn bezit erin geplaatst.
Vriendenvereniging RoMeO
Elke tweede dinsdag van de maand organiseert vriendenvereniging RoMeO een avondlezing in het museum.
Schrijf u bovenaan in om de lezing(en) te kunnen bekijken. U ontvangt een bevestiging van uw registratie per e-mail.