Compilatie van cameeën uit de 'Content Family Collection'

​​​​​​​RoMeO-lezing : Cameeën - Meesterwerken in miniatuur

door conservator Ruurd Halbertsma

In 2022 deed het Rijksmuseum van Oudheden een van de grootste aankopen uit zijn geschiedenis: 444 cameeën uit de verzameling van Derek Content, de belangrijkste privéverzameling gesneden stenen ter wereld.

De Amerikaan Derek Content is van Nederlandse komaf en heeft vanaf zijn vroegste jeugd cameeën verzameld, met een scherp oog voor kwaliteit. In de lezing ‘Cameeën – meesterwerken in miniatuur’ zal conservator klassieke wereld Ruurd Halbertsma ingaan op het ontstaan van de cameekunst in het Ptolemaeïsche Egypte en de bloei van deze techniek tijdens het Romeinse Keizerrijk en in latere perioden.