Lezingenmiddag Controversen: Omstreden archeologie in Italië en Syrië

door Kim Beerden (RUL), Lucinda Dirven (UvA) en Nathalie de Haan (RU)

Het Rijksmuseum van Oudheden en dr. Kim Beerden van de vaksectie Oude Geschiedenis van de Universiteit Leiden organiseren een lezingmiddag rond het thema Controverse. De klassieke wereld in het heden.

Wie heeft de macht over archeologische objecten? Het maakt voor archeologen bijzonder veel uit wie de machthebbers zijn: zij geven subsidies en toestemming om op te graven, maar ook houden zij toezicht op het behoud van erfgoed.

Mussolini, Saddam Hoessein en Assad hebben allen een bijzondere interesse in archeologie (gehad). Archeologen die willen blijven werken onder nieuwe machthebbers moeten zich verhouden tot politieke overtuigingen die meer of minder aansluiten bij die van henzelf. Dit kan precair zijn,  zoals de archeologen Umberto Zanotti Bianco en Paola Zancani Montuoro ondervonden in het Italië van Mussolini. In tijden van oorlog kan een machtsvacuüm ontstaan, zoals in het Syrië van de afgelopen jaren. Smokkel en illegale handel van oudheden naar het westen waren het gevolg.

De dertiende Week van de Klassieken (3 t/m 13 september 2020) heeft als thema Controverse en gaat over gebruik en misbruik van de Klassieke wereld in het heden. De activiteiten in het Rijksmuseum van Oudheden zijn dit jaar uitsluitend online te volgen via livestreams. Alle lezingen, symposia en workshops zijn gratis beschikbaar. U hoeft geen extra programma’s te downloaden of te installeren op uw computer. Na aanmelding ontvangt u een link, waarmee u via de browser op uw pc, laptop, tablet of smartphone de activiteit kunt volgen. De livestream is vanaf een kwartier voor aanvang online.

Kijk voor alle activiteiten van de Week van de Klassieken op onze website