Lezingenavond: Het Parthenon op de Acropolis

in samenwerking met National Geographic

De Week van de Klassieken-lezingenavond Strijd in steen gaat over de tempels die op de Acropolis staan. De centrale vraag is of de tempel die wij het Parthenon noemen, in de oudheid ook écht het Parthenon was, of een andere tempel? Met lezingen van Janric van Rookhuijzen, Eric Moormann, Gert-Jan van Wijngaarden en Ineke Sluiter.

Controversiële, nieuwe denkbeelden
Historicus Janric van Rookhuijzen bestudeerde de naamgeving en locatie van de tempels op de Acropolis in Athene, een van de hoogtepunten van de klassieke cultuur. Daarbij combineerde hij informatie uit antieke bronnen met archeologische vondsten. Dat leverde controversiële denkbeelden op over de naam en locaties van de verschillende tempels.

Welke tempel was het Parthenon?
Strijd in Steen gaat over de vraag welke van de tempels die op de Acropolis staan nu eigenlijk het Parthenon was – de centrale vraag uit het artikel dat van Rookhuijzen in januari publiceerde in het American Journal of Archaeology en National Geographic Magazine. De andere sprekers op deze avond (Eric Moormann, Gert-Jan van Wijngaarden en Ineke Sluiter) plaatsen de Acropolis in een historisch en cultureel kader.

De dertiende Week van de Klassieken (3 t/m 13 september 2020) heeft als thema Controverse en gaat over gebruik en misbruik van de Klassieke wereld in het heden. De activiteiten in het Rijksmuseum van Oudheden zijn dit jaar uitsluitend online te volgen via livestreams. Alle lezingen, symposia en workshops zijn gratis beschikbaar. U hoeft geen extra programma’s te downloaden of te installeren op uw computer. Na aanmelding ontvangt u een link, waarmee u via de browser op uw pc, laptop, tablet of smartphone de activiteit kunt volgen. De livestream is vanaf een kwartier voor aanvang online.

Kijk voor alle activiteiten van de Week van de Klassieken op onze website