De drang om te bezitten

In het kader van Leiden European City of Science 2022 bundelen de Leidse Faculteit der Archeologie en het Rijksmuseum van Oudheden de krachten. Iedere maand is er een lezing van een van onze gerenommeerde hoogleraren in de lezingenreeks Leidse stellingen. Wat drijft deze wetenschappers in hun werk? Met prikkelende Leidse stellingen en mooie verhalen nemen zij u mee in de wereld van de archeoloog. Vandaag is het de beurt aan Pieter ter Keurs, hoogleraar Musea, collecties en maatschappij aan de Universiteit Leiden.
Stelling: Stelling: individuen en instituties halen hun identiteit uit voorwerpen
Door: Pieter ter Keurs (Hoogleraar Musea, collecties en maatschappij aan de Universiteit Leiden)

De drang om te bezitten

Onze materiële omgeving is een vanzelfsprekendheid. We staan er bijna nooit bij stil hoe belangrijk voorwerpen zijn voor het construeren van ons zelfbeeld. Ook bij musea speelt dit een grote rol. In Leiden worden grote en wereldberoemde collecties bewaard. Waarom verzamelen we dat allemaal? En is het wel ethisch verantwoord om voorwerpen van elders te halen en onder te brengen in onze persoonlijke of institutionele collecties?