Het globalisme van de Middeleeuwen is nooit goed begrepen

​​​In het kader van Leiden European City of Science 2022 bundelen de Leidse Faculteit der Archeologie en het Rijksmuseum van Oudheden de krachten. Iedere maand is er een (livestream-)lezing van een van onze vermaarde wetenschappers. Wat drijft hen in hun werk? Met prikkelende stellingen en mooie verhalen nemen zij u mee in de wereld van de archeoloog.
Stelling: Het globalisme van de Middeleeuwen is nooit goed begrepen
Door: Joanita Vroom (Hoogleraar Archeologie van Middeleeuws en Vroegmodern Eurazië)

Het globalisme van de Middeleeuwen

Opgravingen in diverse continenten bieden nu inzicht in de verbluffend wijde verspreiding van (vroeg) middeleeuwse producten, waaronder aardewerk. Die liep via het oostelijke Middellandse Zeegebied en Constantinopel (de hoofdstad van het Byzantijnse rijk) over de voor westerlingen destijds bekende wereld. De informatiebronnen voor dit middeleeuws globalisme variëren van opgegraven van keramiek van de Chinese Tang-dynastie in de Perzische Golf tot archeologische vondsten van exotische artefacten in Nederland, Ierland en Scandinavië. De vondsten uit deze regio’s vormen de bouwstenen voor een geheel nieuw verhaal over langeafstandscontacten en intercontinentale uitwisselingsnetwerken van goederen en technologieën tijdens de Middeleeuwen.