Oudheidkunde is een wetenschap
door Jona Lendering

Oudheidkunde is een wetenschap en in zijn nieuwe boek legt journalist en oudheidkundige Jona Lendering uit waarom. Nieuwe data en nieuwe perspectieven leiden tot nieuwe inzichten. Nieuwe technieken leiden bovendien tot nieuwe soorten inzicht. Nog mooier zijn de kruisbestuivingen, zoals wanneer de bio-archeologie de literatuurwetenschap verrijkt.

Oudheidkunde is een wetenschap
Hoewel de oudheidkundige disciplines zich vernieuwen, krijgt het publiek daar weinig van mee. De universiteiten bieden weinig verdiepende voorlichting, terwijl journalisten zich moeten beperken tot triviaal nieuws. De eigenlijke ontwikkelingen blijven zo onderbelicht. Dat is jammer, want menigeen trekt de zin van de geesteswetenschappen in twijfel. Een wetenschap die echter niet uitlegt waarom ze een wetenschap is, zal niet worden erkend als wetenschap.

Twee sprekers
Bij de presentatie van
Oudheidkunde is een wetenschap (en dat mag je ook best eens uitleggen) zal gastspreker Rens Bod het belang van de geesteswetenschappen uitleggen, terwijl Jona Lendering zal samenvatten waar de vernieuwing in de oudheidkunde zit. Hij hoopt dat de musea die vernieuwing vaker zullen tonen. Het eerste exemplaar van het nieuwe boek zal worden aangeboden aan wetenschapsjournalist Marcel Hulspas.